Konstnären, illustratören, scenografen, TV-profilen, författaren och tonsättaren har avlidit. Igår kväll somnade han stilla in i familjens närvaro. Åke Arenhill blev 98 år gammal.
Åke Arenhill var en osannolikt produktiv mångsysslare. Vi är många som har en relation till hans konstnärskap och via hans otaliga illustrationer till veckopressen, hans särpräglade röst i radio eller TV, hans måleri eller som regissör eller scenograf till ett antal teaterpjäser. Att han gjort den svenska översättningen av Paul Simons ”Bridge over troubled water” och formgivit förpackningen till TREO, skrivit texten till en av våra mest spelade psalmer; Gammal fäbodpsalm, varit sommarpratare inte mindre än 5 gånger, skrev julkalendern 1980 ”Det blir jul på Möllegården” är ytterligare exempel på att Åke Arenhill ständigt påverkar vår vardag. Det har han gjort under många år.
Han har arbetat nära med flera av våra stora svenska profiler såsom Cornelius Vreeswijk, Lill-Babs, Lill Lindfors, Tommy Körberg, Ernst-Hugo Järegård, Lasse Holmquist, Gary Engman, Jan Hemmel, Östen Warnebring, Marianne Mörck, Jaques Werup, Torbjörn Flygt, Eva Rydberg mfl. De sista 15 åren ställde han även ut med sin bror, och tillika berömda ädelmetallsmeden Elon Arenhill, som gick bort i våras 96 år gammal
Under många år arbetade Åke Arenhill även som direktör på legendariska Ohlsons Modehus och innan dess som dekoratör på Tempo och på Cason med ”Sveriges största skyltfönster” och följde därmed modet genom regelbundna resor till Europas metropoler.
Hans första utställning var 1940. Då deltog han i en porträttutställning på Malmö Museum. Nu 78 år senare hann Åke göra ytterligare en utställning tillsammans med sin dotter Emma. En utställning där Åke själv varit en engagerad medaktör, alltid full av nya idéer. Åke Arenhill hann tyvärr inte själv besöka sin egen, och sin dotter Emmas utställning. Men han fick ta del av fina bilder från vernissagen i lördags. Svt Nyheter Skåne uppmärksammade vernissagen.
” Kroki har jag och Emma tecknat tillsammans i nära tjugo år.
Under himlen ovanför ateljén har vi lyssnat till kolets sträva rörelse över pappret,
mött modellens ögon och fäst hans eller hennes kroppslinjer mot blocket med en
förhoppning om att inte bara ha avbildat senor och muskelfästen utan också fångat
ett uttryck. En känsla. En sinnesstämning. En människa.
Om våren kan vi följa svalornas luftdans och se ut över havet eller parkernas gröna lungor.
Himlen över Malmö är nära. Om höstarna ryter stormen, fönsterrutorna skakar och vi kurar i vår varma lilla värld med ljus, tedoft och samtal medan linjerna, rörelsen
och närvaron av kropp fyller de vita arken.”
Foto: Ewa Mari Johansson